Utveckla restaurangen med riktade undersökningar

Du driver en restaurang, ett kafé eller catering i Göteborg. Konkurrensen är stor och du vill verkligen utveckla din verksamhet. Då är det smart att göra riktade undersökningar mot både medarbetare och gäster.

Skapa undersökningar

För att kunna utveckla restaurangen måste du veta vad du verkligen är bra på och vad som behöver förbättras så att du tar de rätta stegen. Det finns särskilt tre saker som är väldigt viktiga för dig som restaurang- eller kaféägare: läget, menyn och personalen. För att skapa en välbesökt verksamhet måste du satsa på alla tre områdena. Det första du bör göra är att göra en medarbetarundersökning. Din personal har jättemycket kunskap som inte nödvändigtvis kommer fram. Ni har fullt upp med att servera gäster och hinner inte samtala om hur ni ska utveckla restaurangen. Eller så har du en anställd som har jättebra idéer, men som inte känner sig trygg med att berätta dem. Som inte tror att någon kommer att lyssna. En medarbetarundersökning kommer både hjälpa dig att få nya tips på hur du kan utveckla din verksamhet, men du får också reda på hur din personal trivs. Din personal är bland det viktigaste du har. Dina kunder märker om personalen trivs eller inte. Du kan laga världens bästa mat, men om det är dålig stämning på restaurangen kommer gästerna att uppfatta det. Mycket mer än vad du tror. För många är det viktigt att äta på restauranger och kaféer där personalen trivs och blir väl behandlad. På Ungappeds hemsida kan du enkelt skapa både en medarbetarundersökning och undersökningar till dina gäster. När du blir kund på Ungapped får du också verktyg så att du kan skicka SMS-kampanjer, skapa riktigt fräscha nyhetsbrev och snygga inbjudningar.

Bra betyg på restaurangen

Marknadsföring och undersökningar hör ihop. Du börjar med att göra en medarbetarundersökning för att ta reda på vad din personal säger om arbetsplatsen, menyn och hur ni kan förbättra hela verksamheten. Sedan är det dags att höra med dina gäster. Förvisso kan man skriva omdöme på Trustpilot och Google och som ägare är det viktigt att kontinuerligt gå ut på sajterna för att läsa vad folk skriver. När någon letar efter en restaurang i Göteborg på Google Maps vill du att din restaurang har fina omdömen. Då är det smart att du även vänder dig till kunderna på en gång. Du kan naturligtvis inte ge dem en undersökning medan de äter sin biff eller kanelbulle. Däremot kan du skapa ett snyggt kort som du ger dina gäster där du erbjuder särskilda erbjudanden till dem som skriver upp sig för ditt nyhetsbrev.

Sedan skickar du med undersökningar i nyhetsbrevet. Inte för många, men ett par undersökningar per år. Ta reda på om de saknar någonting på menyn, hur du kan förbättra lokalen och hur de uppfattar servicen. För att få gästerna att svara på din undersökning är det smart att ge något som motprestation. Som en gratis efterrätt, en prinsessbakelse eller en kopp kaffe. Beroende på hur lång och omfattande undersökningen är. Det fina med att erbjuda något för en undersökning är att de flesta gästerna kommer att komma tillbaka: det vill ju få sin gratiskaffe eller bakelse. Samtidigt som du höjer betyget på din restaurang.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *